Skapa ett Facebook-evenemang till körens konsert

Många körer säger att de gärna hade sett fler åhörare i publiken på sina konserter. Ofta när vi analyserar körens insatser ser vi återkommande att nästan all fokus lagts på sjungandet, en liten del på det estetiska (koreografi/scenografi/konsertklädsel/ljussättning) medan marknadsföringen nästan glömts bort. Någon vecka innan konserten kollas biljettförsäljningen, och en panik-marknadsföring inleds. Det är inte ovanligt att körer tar kontakt med oss på Körliv och ber oss marknadsföra någon konsert som går av stapeln “i övermorgon”.

Sociala medier är här för att stanna. Facebook-evenemang är gratis och enkelt.

Så här skapar kören bra Facebook-evenemang:

  1. Inkludera ALL info
    Kan tyckas självklart, men det är fantastiskt vad många Facebook-evenemang där viktiga uppgifter glömts eller exkluderats. När väl besökaren hittat fb-eventet ska en inte behöva länkas vidare (eller i vissa fall googla vidare) för att få ytterligare information. Som minimum ska där stå datum, tid, konsertlokal, pris och var man köper biljetter. Be någon kolla igenom fb-evenemanget innan det publiceras!

    facebook-location
    När det gäller konsertlokalen – om konsertlokalen har en egen fb-sida, använd den. Finns konsertlokalen registrerad på fb poppar den upp automatiskt upp som förslag i rutan där du skriver in konsertlokalen.
    I och med att du använder konsertlokalens egen fb-sida genereras automatiskt en karta till konsertlokalen, samt att Facebook kommer att föreslå evenemanget till fb-användare som befinner sig i närheten av lokalen. Smart.

  2. Det viktigaste först. Bonusmaterial sist.
    Se till att det mest lockande står först i evenemangsbeskrivningen. Den som kommer till evenemangssidan ska inte behöva klicka på “Se mer” för att hitta viktig info.
    Finns det en separat registreringssida – skriv det först!
    I slutet av evenemangsbeskrivningen infogar du länkar till körens webbplats, körens Youtube-kanal, körens Twitter, körens Instagram etc.
  3. Ange korrekt länk till extern biljettförsäljare
    Finns konsertbiljetterna till försäljning hos tex Ticketmaster, ange inte bara den generella url:en http://www.ticketmaster.se, utan exakt url så besökaren slipper leta efter konserten hos biljettförsäljaren, tex http://www.ticketmaster.se/event/matteuspassionen-biljetter/123456.
  4. Ladda upp en bild
    Bilden ska vara 1920×1080 pixlar. Välj en bild som är eye-catching och som förstärker konserten. Är det en rolig konsert passar en festlig bild. Är det en julkonsert passar en julbild. Är det Matteuspassionen passar kanske en bild på kören, solister eller kompositör.
    Att inte ladda upp någon bild alls är inte att rekommendera då det ger ett tråkigt intryck, och vem vill gå på en tråkig konsert?
  5. Gör evenemanget inläggsvänligt
    Välj inte alternativet “Bara värdar kan göra inlägg” – du vill att många ska skriva ett inlägg på evenemanget! När någon postar en kommentar notifieras nämligen de inbjudna personerna (och får därmed en påminnelse om evenemanget).
    Visst finns risken att någon utnyttjar kommentarsfältet till att skriva spam, men välj då alternativet att alla inlägg måste godkännas innan publicering.

    Välj inte detta alternativ.

  6. Bjud in till evenemanget!
    Jobbet är inte klart i och med att du publicerar evenemanget – om du inte delar evenemanget eller bjuder in till det kommer ingen att hitta det. Dela evenemanget på körens fb-sida. Bjud in körmedlemmarna till evenemanget. Be dem att i sin tur bjuda in sina vänner till fb-evenemanget. Se till att få lite viral spridning!
    Viral spridning.
  7. Skapa fb-evenemanget i god tid (INTE veckan innan)…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen + two =